söndag 21 mars 2010

Att åka buss

Jag satt i bussen och var nervös för jag hade inget att göra eller pilla med på hela vägen hem.
Jag hade bara musik att lyssna på och det var samma gamla låtar som jag lyssnat på varje fredag och varje söndag i ett halvår och bara ena hörluren fungerade.
Jag hade läst skylten om att man måste vara beredd på att visa legitimation om man är under 26 (oj vad högt i tak), att chaffören inte har skyldighet att ta emot sedlar med högre valör än 100 kronor och att man måste behålla biljetten under hela resan-annars kan man behöva betala straffavgift på 400 kronor (jag har aldrig varit med om att dem har kontrollerat biljetterna) ungefär 17 gånger.
Jag tyckte det var lite konstigt och pinsamt att tjejen som satt i sätet framför läste noter och viftade med händerna. När jag funderat ett tag förstod jag att hon dirigerade.
Konstigt att syssla med sånt när man åker buss. Hon hade likadan jacka som jag hade när jag var 12. En fodrad jeansjacka i mörk denim och med svart fuskpäls i luvan och i ärmarna.
Undra vart den tog vägen förresten?
Sedan kom jag hem tillslut.
Det var väldigt skönt.

Inga kommentarer: